GCS | Nieuwsbrief 06-16: startproblemen bij carburateurmotoren en een rally-aankondiging?

U kunt de nieuwsbrief ook online bekijken, open de nieuwsbrief online.
 
 
 
Nieuwsbrief Garage Classic Service
 

GCS_logo

Garage Classic Service
3de Industriestraat 21 3133 EJ Vlaardingen
Tel. 010 2238516 / 06 47 151 666
E-mail:
info@garageclassicservice.nl
Website:
www.garageclassicservice.nl

 
 
 
   

 

Betreft: Startproblemen bij carburateur motoren en een rally aankondiging?


Het niet willen aanslaan van een motor is altijd een vervelend moment. Toch zijn er genoeg mogelijkheden om het starten van een motor te bevorderen. Indien een instructieboekje voorhanden is wordt meestal omschreven hoe een koude start behoort uitgevoerd te worden. Raadpleeg deze informatie, omdat die heel specifiek is voor uw merk en type auto. Basisken-nis van onderstaande informatie kan behulpzaam zijn om een positief startresultaat te be-vorderen:

1. De vlotterkamer van de carburateur is na langdurige stilstand meestal leeg door ver-damping.

a. Indien een elektrische benzinepomp aanwezig is laat die dan eerst de vlotter-kamers vullen op de contactstand en laat de startmotor nog niet draaien. De benzinepomp is meestal (goed) hoorbaar en als de vlotterkamer(s) gevuld zijn, is dat geluid meestal minder of geheel verdwenen.

b. Indien een mechanisch aangedreven benzinepomp ook is uitgerust met een handbediening kunnen het beste de vlotterkamers met de handbediening ge-vuld worden. Zodra de pompfunctie met minder weerstand verloopt is (zijn) de vlotterklamer(s) gevuld.

2. Gebruik de choke (indien aanwezig) altijd bij een koude start. De choke zorgt voor een verrijkt brandstofmengsel naar de motor. Dat is noodzakelijk, omdat bij koude motor een deel van de brandstof niet verdampt, maar als vloeistof aan de binnenwanden gaat afzetten. Zo wordt bij de arbeidslag toch nog genoeg brandstof ontstoken om de motor te laten aanslaan. Als de motor aanslaat doe de choke dan zover mogelijk terug tot de motor nog behoorlijk loopt.

3. Geen hand- of automatische choke aanwezig of niet goed bruikbaar dan kan een carbura-teur met een acceleratiepompje (afwezig bij bv SU, Stromberg) nog uitkomst bieden. Door het gaspedaal een of enkele malen snel en diep in te trappen en de ingespoten brandstof even de tijd (10 – 20 seconden) te geven om (voor een deel) te laten verdam-pen in de aanwezig lucht van de inlaatkanalen. Als u het gaspedaal een stukje ingetrapt houdt (maar niet de pompfunctie) zal dat de verdamping bevorderen door de “open lucht” verbinding.

4. De uitgangspositie om de motor het snelst te laten aanslaan met een maximum aan resterende accucapaciteit is nu aanwezig.

PS: De jaarlijkse Haringrit wordt op 18 juni verreden. Start en finish is in Vlaardingen met een afsluitende BBQ. Sinds 2010 doet GCS de technische ondersteuning en ook weer in 2016. Voor informatie en inschrijving kunt u terecht op de website www.haringrit.nl

Deze Nieuwsbrief is met grote zorgvuldigheid samengesteld, desondanks kunnen er geen rechten aan worden ontleend.

 
     
 
 
Wlt u de nieuwsbrief niet meer ontvangen? Uitschrijven
Bijlagen
nieuwsbriefgarageclassicservice16_06_1.pdf