GCS | Nieuwsbrief 11-12: Motorrijtuigenbelasting

U kunt de nieuwsbrief ook online bekijken, open de nieuwsbrief online.
 
 
 
Nieuwsbrief Garage Classic Service
 

GCS_logo

Garage Classic Service
3de Industriestraat 21 3133 EJ Vlaardingen
Tel. 010 2238516 / 06 47 151 666
E-mail:
info@garageclassicservice.nl
Website:
www.garageclassicservice.nl

 
 
 
 

Betreft: Motorrijtuigenbelasting (MRB)

 


Sinds 1994 bestaat er in Nederland een vrijstelling voor de wegenbelasting voor auto's ouder dan 25 jaar. Regelmatig zijn er in de regering discussies geweest of de doelstelling van deze vrijstelling gehaald werd en tot nog toe was de besluitvorming positief. De wegenbelasting heet tegenwoordig Motorrijtuigenbelasting (MRB). Iedereen is verplicht om als kentekenhouder MRB te betalen. Er is een mogelijkheid om een auto te schorsen waarbij de aanslag van MRB en de WA-plicht vervallen en er ook geen APK-plicht is. Het is absoluut verboden om tijdens de schorsingsperiode op de openbare weg te komen met uitzondering van het rijden naar een APK-keuringstation om daadwerkelijk weer een APK-keuring te ondergaan. Het bezit van een WA-verzekering is dan uiteraard noodzakelijk, omdat je weer deelneemt aan het verkeer.


Voor klassieke auto's is het schorsen maar deels een voordeel, omdat tot nog toe de vrij-stelling van MRB al geldt. Je hebt in zo'n geval alleen voordeel van het niet afsluiten van de WA-verzekering. Maar wordt je geconfronteerd met diefstal of brand dan was het prettig geweest als er zelfs een verzekering met WA plus of WA Casco was geweest. Kwestie van risico's afwegen. In 2012 is er een wijziging in de status van klassieke auto's doorgevoerd. Elk jaar komt er één jaar in leeftijd bij bovenop de 25 jaar, voordat een auto klassieker wordt. Uiteindelijk komt de klassiekerstatus in 2021 op een leeftijd van 30 jaar voor auto's van 1991 en eerder (zie GCS nieuwsbrief nr.: 12-11).


Het voorstel van het kabinet Rutte II (afschaffen van de klassiekerstatus) heeft de klassieke autowereld aardig in beweging gezet. Er is een sterke toename geweest van import van "klassieke auto's", vooral diesels, die voor dagelijks gebruik worden ingezet en vaak de enige auto van de kentekenhouder zijn. Om milieureden is daarom besloten om de gehele groep van klassieke auto's bezitters onder één besluit te laten vallen. Het betekent dat de MRB te allen tijde betaald moet worden door de kentekenhouder voor een of meerdere van zijn klassieke auto's. De enige mogelijkheid om onder de MRB-plicht uit te komen is schorsing van het kenteken. Een schorsingsperiode en de kosten zijn altijd voor een jaar, maar kan op elk moment tussendoor worden opgezegd. Wanneer de opzegging binnen drie maanden gebeurt betaal je alsnog over die periode MRB. De FEHAC en de KNAC zijn uiteraard fel tegen, maar hebben het met alle argumenten en lobbywerk niet kunnen verhinderen. Er is nog één kans, en dat is dat het niet door de Eerste Kamer komt, omdat Rutte II daar geen meerderheid heeft.
De KNAC roept Nederlandse autoliefhebbers op protest aan te tekenen tegen de afgekon-digde maatregelen bijvoorbeeld door een steunbetuiging aan een petitie die is geplaatst op http://www.knac.nl/petitie.

 Doe uw voordeel en wie weet heeft het succes!

Deze Nieuwsbrief is met grote zorgvuldigheid samengesteld, desondanks kunnen er geen rechten aan worden ontleend.

 
     
 
 
Wlt u de nieuwsbrief niet meer ontvangen? Uitschrijven
Bijlagen
nieuwsbriefgarageclassicservice11-12.pdf