GCS | Nieuwsbrief 13-09: Einde rijseizoen?

U kunt de nieuwsbrief ook online bekijken, open de nieuwsbrief online.
 
 
 
Nieuwsbrief Garage Classic Service
 

GCS_logo

Garage Classic Service
3de Industriestraat 21 3133 EJ Vlaardingen
Tel. 010 2238516 / 06 47 151 666
E-mail:
info@garageclassicservice.nl
Website:
www.garageclassicservice.nl

 
 
 
     
   

 

Betreft: Einde rijseizoen?

De zomer weet van geen ophouden en er is naar verwachting nog een aantal zonnige dagen in het verschiet. Dat er in 2013 meer ritten met de klassieke auto’s zijn gereden lijkt ons dan ook niet meer dan logisch. GCS heeft dat ook heel sterk ervaren met het toegenomen onderhouds- en reparatiewerk aan klassieke auto’s. Vooral ook weer een aantal nieuwe klanten mogen begroeten uit verschillende provincies. Daar zijn we natuurlijk erg trots op dat eigenaren die extra inspanning doen!

Als later de weersomstandigheden omslaan naar slechter weer zullen de meeste eigenaren de klassieke auto weer spoedig een lange periode ongebruikt ergens onderbrengen. Er wordt dan soms gesproken van het winterklaar maken van mijn klassieker. En met de vraag, wat moet ik dan doen? GCS is nooit voorstander geweest van langdurig de klassieke auto geheel ongebruikt weg te zetten. Je kunt het beste met een klassieke auto om de 4 tot 6 weken een flinke rit maken van minimaal 50 km, zodat alles weer eens lekker heeft moeten werken, alles op temperatuur is gekomen en opgesloten vocht de kans krijgt om te verdwijnen. En wij weten vrijwel zeker dat de eigenaar er ook nog plezier aan beleeft. Natuurlijk moet het droog weer zijn en geen zoutresten op de wegen.

Zodra een klassieke auto aan een onderhoudsbeurt toe is, waarbij de motorolie ververst moet worden, de auto doorgesmeerd moet worden of de teveel vocht bevattende rem- of koppelingsvloeistof ververst moet worden is het raadzaam om dat juist vóór de slechtweerperioden uit te laten voeren. Auto’s die minder intensief worden gebruikt in combinatie met de lagere buitentemperaturen hebben nog meer baat bij verse vloeistoffen.

Denk ook aan de koelvloeistof. Als er water is toegevoegd verhoogt dat het vriespunt met kans op vorstschade aan het motorblok en/of de radiateur. En het kookpunt van de gemengde vloeistof verlaagt en dat is ongewenst. Wij komen ook koelsystemen tegen die vrijwel volledig met water zijn gevuld. Water is heel slecht voor het inwendige van een motorblok. Door corrosie en kalkafzetting kunnen kanalen vernauwen of zelfs dicht gaan zitten. Natuurlijk is dat pas na vele jaren echt merkbaar vandaar dat uit nood bijvullen met water altijd veel beter is dan geen koelvloeistof bijvullen. GCS beschikt over een meetinstrument dat de vorstbescherming van koelvloeistof vaststelt. Als een klassiek auto voor onderhoud wordt aangeboden is dit een van de controlepunten die wij verrichten.

Bent u van plan om aan uw klassieker een onderhoudsbeurt uit te laten voeren dan zijn wij u graag van dienst. Heeft u nog specifieke vragen dan beantwoorden wij die ook graag!

 

Deze Nieuwsbrief is met grote zorgvuldigheid samengesteld, desondanks kunnen er geen rechten aan worden ontleend.

 
 
 
Wlt u de nieuwsbrief niet meer ontvangen? Uitschrijven
Bijlagen
nieuwsbrief garage classic service 13-09.pdf