1 | 2 | 3 | 4 | 5

Welkom Namens

Andre & Inge Schoonderwoerd

Mijn Triumph Spitfire 1500 brult er weer flink op los!

 

We hebben een aantal ritjes gemaakt met de Spitfire. En het resultaat van wat je hebt verricht is boven verwachting! Met andere woorden: het geld dubbel en dwars waard!!

Soms hebben we het idee dat we op een raket zitten!! De motor is weer een 'energiebommetje' geworden. Draait als een naaimachinemotortje in het rond. Heel rustig en stabiel totdat je rijdend gas geeft. Dan komt er een soort brul uit en schiet je vooruit. Beheerst rijden is dan wel een uitdaging geworden.

Remt en stuurt weer als vroeger. Er zijn geen elektrische problemen meer.

Wat wil je nog meer? Het is een echte rijdersauto geworden, net zoals ik me het herinner.

Kort gesteld: je hebt er een enthousiaste klant bij. Voor onderhoud, APK, enzovoort.

 

LeenArie.

 Bestand 23 08 16 15 38 08

Het bezitten van een Oldtimer is meer dan alleen maar een hobby.

Het is vooral koesteren van een stukje techniek en design en wellicht het realiseren van een jongensdroom.

Maar wat als je een rijder bent in plaats van alleen maar een verzamelaar? Koop je een of meerdere oldtimer(s) die perfect gerestaureerd zijn en blijven deze stil staan als pronkstuk of ga je er iets mee doen? Auto’s zijn toch gemaakt om te rijden? Althans dat is mijn idee bij het bezitten van een oldtimer. Koesteren van de auto en daarbij genieten tijdens het rijden.

Mijn Triumph TR6 uit Juni - '73, was mijn droom en het rijden van (klassieke) rally’s mijn wens. Een redelijk keiharde TR6 gevonden, die nog wel wat kleinere aanpassingen nodig had, maar de basis was goed.

Helaas is mijn technische kennis niet toereikend om zelf aan de auto te sleutelen en al snel tijdens mijn eerste klassieke Rally, de Haringrit georganiseerd door de Ronde Tafel 56 in Vlaardingen, kwam ik in contact met André. En, zoals velen die mij zijn voorgegaan zullen herinneren, volgde al snel het befaamde lijstje van André met de mankementen aan mijn TR6. Zal iedereen de details besparen, maar het begin van het onderhoudsdossier van mijn TR6 was aangemaakt.

Echter het mooie daaraan is wel, dat dit ook een begin was voor mij om daadwerkelijk mijn TR6 te leren kennen. En dat is waar André, in mijn opzicht, uniek is. Hij deelt zijn kennis en adviezen in detail, welke er voor zorgen dat je de techniek gaat begrijpen en dat je samen met André een gedegen plan kan maken om ervoor te zorgen dat je nog jaren lang kan genieten van je Oldtimer.

ivo dolk1Inmiddels heb ik ook een Klassieke Landrover 109 Santana uit 1971 aangeschaft, die vanzelfsprekend ook de nodige uurtjes in de garage van André heeft doorgebracht.

Oldtimers kosten geld, zeker!  En onderhoud van een oldtimer kost geld..absoluut! dat weten we allemaal. Echter ik ben er inmiddels achter dat goed en gedegen onderhoud van je Oldtimer essentieel is voor het behoud en plezier op de lange duur. Zeker als je een rijder bent, zoals ik.

"If you pay peanuts > you get monkeys”

Gelukkig heb ik nog nooit pinda-schilletjes gevonden bij Garage Classic Service. Wel een garage continue vol met Oldtimers van liefhebbers die hun auto koesteren en alleen maar aan een specialist toevertrouwen als het aankomt op gedegen advies en professioneel onderhoud.

Of zoals mijn twee jongens zeggen; "ohh ga je weer naar die garage met ouwe auto’s, bij die grote man met dat brilletje en zwarte handen!"

"Ja mannen, door die meneer kunnen jullie later zelf in onze prachtige TR6 en LaRo rijden”.

Het bezitten van een Oldtimer is meer dan alleen maar een hobby. Het is een passie die gedeeld wordt door André en Inge Schoonderwoerd.

Met vriendelijke groet,

 

Ivo Dolk

 

triumph TR6

Triumph TR6

 

Jaguar S.type van ondergang gered

 

 

De vers verworven S.type 3.8 (1966) bleek minder betrouwbaar dan gehoopt. Enkele malen liet hij ons in de steek. Het verkopende bedrijf was erg ver bij ons vandaan en bij pech onbereikbaar. Oriëntatie op het net liet maar weinig mogelijkheden voor service in de buurt zien.

GCS in Vlaardingen bleek het dichtst bij. Toen een poging hem daar te laten beoordelen strandde voor de Benelux-tunnel, was de auto-ambulance van GCS de redder in nood. Helaas bleek er bij de beoordeling door André veel meer aan de hand dan een lege accu.

Het heeft veel tijd en inspanning gekost om alle problemen op te lossen, maar uiteindelijk is dat prima gelukt. De persoonlijke zorg voor ons droomvoertuig was optimaal.

 

GertDumans

 

 

Gert Dumans

 

 

Het rijgedrag van mijn Austin Healey overtreft mijn verwachtingen!

Ik zocht een classic car garage waarbij een reparatie-opdracht meteen in de werkplaats landt en de reparatie goed kan worden gevolgd.

Bij Garage Classic Service garage is de persoon (André Schoonderwoerd) waarmee de reparatie wordt besproken ook degene die de reparatie uitvoert. Ook is er een regelmatige update over de reparatievoortgang en de te maken keuzes.

Specifieke verbeteringsakties in mijn geval onrustige besturing en slechte wegligging, worden stap voor stap opgelost.

Uitkomst van mijn eerste ervaring: een Healey met een rijgedrag dat ik nog niet eerder heb meegemaakt.

Prima.

Ton Booij

ton booij1

 ton booij2

 

 

Mijn MG weer dagelijks in gebruik

Ruim 15 jaar ben ik in het bezit van een MGB uit 1972 waar ik nooit echt met plezier in reed. Geen verstand hebbend van de techniek maar toch liefhebber van het type auto had ik de auto in onderhoud bij de reguliere garagebedrijven die wel hun best deden maar eigenlijk geen specialist waren in het technisch optimaal houden van het oude brikje. Het resultaat was dat er eigenlijk altijd wel iets was en waardoor ik soms tijden lang niet in de auto reed. Uiteindelijk liep ik met het idee rond om de auto van de hand te doen. Voor het dagelijks gebruik was mijn Rover 75 aan vervanging toe en van een vriend kreeg ik toevallig een uitgave van het Jaguar maandblad waar ik op twee punten veel aan heb gehad. Ten eerste bood iemand een Jag-occasion aan waar ik inmiddels veel plezier aan beleef en tevens stond er een artikel in het blad over GCS van Andre en Inge Schoonderwoerd in Vlaardingen. Behalve dat Andre mij adviseerde bij de aankoop van de Jaguar heeft GCS nu ook de MGB in onderhoud en die is nu inmiddels in prima rijdende staat. De kracht van GCS is dat het bedrijf zich volledig richt op onderhoud en reparatie en geen dealerschap heeft of in auto's handelt. Daardoor is er geen belangenverstrengeling en is het onderhouds-reparatie plan transparant ook in financieel opzicht. Niets dan lof voor Andre's aanpak en ik heb mijn verkoopplannen laten varen en rijd intensief in mijn MGB met veel plezier.

Hans de Bruijn

Mijn E-type weer helemaal fris

Een jaar geleden kochten wij onze droomauto. Een 40 jaar oude (ja ja zelfs volgens het huidige kabinet een echte oldtimer) Jaguar E-type S 3. Engelse klasse en elegantie met een uiterst krachtige V12 onder de oneindig lange motorkap. Ik zag de auto voor het eerst op de British Cars & Lifestyle beurs in Rosmalen. Op diezelfde beurs ontmoette ik Inge & André Schoonderwoerd voor het eerst. Garage Classic Service was namelijk ook op deze beurs aanwezig als een van de standhouders. Ik kwam met André in gesprek over het mogelijke onderhoud van onze Jaguar XJ. Wat mij direct opviel in dit gesprek was de persoonlijke en professionele benadering. Niet opdringerig maar zeer kundig en uitnodigend.

Enige weken na de beurs kochten wij de E-type van de tweede eigenaar die de auto 30 jaar lang in zijn bezit heeft gehad en helaas vanwege zijn eigen leeftijd de auto moest verkopen. Een auto met historie en een verhaal dus. Jack van der Hoek (Classic Car Taxaties) heeft mij uitstekend begeleid bij de aankoop van deze auto die volgens zijn professionele blik "keihard" was. Jack gaf mij de tip om eerst maar eens een paar maanden te gaan rijden met de auto en dan wat technische en cosmetische punten te laten oppakken door Garage Classic Service. Zo kwam ik dus ongevraagd binnen enkele weken tot 2 maal toe op het pad van deze mensen.

Zo gezegd zo gedaan. Na een zomer met helaas wat weinig kilometers heb ik me gemeld in Vlaardingen met mijn verlanglijstje.

Wat mij direct aansprak was de werkwijze van André. In overleg heeft hij de auto eerst onderworpen aan een zeer grondige inspectie en heeft daarna stap voor stap de zaken opgepakt die nodig/wenselijk waren. Iedere stap goed gedocumenteerd, overlegd en professioneel uitgevoerd. Zoals zo vaak kwam er wat meer boven water dan initieel nodig leek maar alle stappen zijn in goed overleg en zeer professioneel uitgevoerd. Wat ik ook sterk vind is dat André heel veel zelf kan maar ook heel duidelijk en eerlijk is over de zaken die hij niet zelf kan. Voor die zaken heeft hij een netwerk aan specialisten om zich heen en houdt hij de regie in handen.

De E-type heeft een poosje in Vlaardingen gelogeerd en is grondig onder handen genomen. Ondertussen ook nog op de foto gegaan voor de reportage over Garage Classic Service in de Jaguar Gazette. De auto rijdt fantastisch en ziet er prachtig uit. De auto is 40 jaar oud maar weer helemaal fris!! Ik verwacht er nog vele jaren mee te kunnen rijden.

Ondertussen is ook de XJ in Vlaardingen geweest en ook die is na een grondige inspectie weer een stuk mooier en fitter geworden. Zelfde professionele en persoonlijke werkwijze.

Inge en André jullie zijn op alle fronten een voorbeeld en maken de woorden Classic Service meer dan waar!

 

 arthur verweij jaguar e-type

Arthur

 

Mijn BMW 1600-2 kan nu iedere rally aan!

  

Al jaren werk ik aan het verbeteren van mijn grote Rally liefde, mijn BMW 1600-2 uit 1967. Ik meende daar een goede garage voor te hebben gevonden bij een BMW specialist. Het onderhoud ging een tijd lang prima, maar toen we besloten de motor te reviseren werd er door hen een achteraf verkeerd revisiebedrijf ingeschakeld. Ook bleken er achteraf verkeerde Webers te zijn gemonteerd. In 2010 wel wedstrijden met de auto na revisie gereden, maar hij ging eigenlijk steeds slechter lopen. Nog een keer terug geweest bij het revisiebedrijf en in februari 2012 was hij klaar. Wat niet opgelost was, dat was pingelen en het vertrouwen in mijn garage was inmiddels onder nul gedaald.

Bij GCS vond ik een luisterend oor en wij zijn samen naar een door André aangebracht bedrijf Onixx Starcraft in het oosten van het land gegaan om daar een 123-ontsteking in te laten bouwen om het pingelen te verhelpen. Daar op de rollenbank bleek echter dat er van alles mis was met de motor. Ter plaatse heeft Onixx Starcraft van Giersbergen Motorrevisie gebeld en daar weten te regelen dat de motor aangeboden kon worden en met spoed zou worden gereviseerd. De Tulpenrallye kwam snel nader en we wilden wel graag onze inschrijving ook gebruiken.

Met de auto terug naar Vlaardingen waar André alles liet vallen om de motor uit te bouwen en naar van Giersbergen Motorrevisie te brengen. Mede dankzij André was in ik meen 10 dagen tijd de motor weer terug en ingebouwd in de auto. Wij opnieuw naar de rollenbank waar bleek dat de Webers van een verkeerd type waren. Nieuwe laten monteren en toen we bericht kregen dat de auto klaar was die opgehaald en meteen begonnen met inrijden, want ik vind toch dat hij voor een rally als de Tulpenrallye goed getest en enigszins ingereden moet zijn. Helaas bleek de afstelling niet optimaal en uiteindelijk terug op de rollenbank en daarna zelfs met mobiele apparatuur op de weg meten om de sproeierbezetting goed te krijgen.

Het eindresultaat van alle inspanningen van André is wel dat er nu eindelijk een geweldenaar van een Rally auto staat met zoals dat heet ruim voldoende vermogen en vooral een enorm koppel bij lage toeren. Ook latere ervaringen met andere auto's waaraan GCS heeft gewerkt bevestigen de ervaring dat GCS niet de goedkoopste is, wel eerlijk tijd schrijft en berekent en gewoon erg goed werk levert en doet wat is afgesproken en waar kom je dat tegenwoordig nog tegen?

 

Ed Bijster, BMW 1600-2, 1967

 

ed bijster

 

 

Mijn TR 6 perfect uitgelijnd!

De Triumph TR 6 is aangeboden voor APK en een beurt. Na een proefrit is vastgesteld dat de TR 6 flink naar links trekt en tijdens het remmen wordt het versterkt. De meetwaarden van de vierwieluitlijning gaf reden om eerst een onderzoek te doen naar de voorwielophanging. Vastgesteld is dat diverse onderdelen voor linkse en rechtse montage zijn verwisseld en de nodige boutverbindingen niet altijd goed vast zaten. Na alle herstelling aan de voorwielophanging, het uitlijnen van de 4 wielen en een afsluitende proefrit was de TR weer veilig om afgeleverd te worden. De ervaringen van de eigenaar die van GCS Vlaardingen naar Roosendaal reed zeggen genoeg. Leest u zijn bericht.


Dag Andre,

De TR rijdt inderdaad heel anders dan voorheen.
Vooral in snelle bochten merk ik een verschil.
Ik kan met 1 hand rijden en hoef niet meer, zoals vroeger, constant bij te sturen
Heb op de A29 even 130 km met losse handen gereden en hij bleef perfect op zijn spoor.
Dus, goede analyse en herstel. Mijn dank.

Groeten, Koos Sibtsen

 

tr 6 sibtsen

Mijn Jaguar XK SS heeft weer power!

  

Beste Inge en André:

Ik ken jullie al heel lang (Inge uit haar tijd bij AON toen ik zeer regelmatig haar baas "chauffeurde") en wist van jullie wens om "voor jezelf" te beginnen!

Als gepassioneerd Engels auto-liefhebber kon het dus ook niet lang duren voor ik me meldde als klant, weliswaar met m'n oude getrouwe Mercedes 123 280TE voort een uitlijn-klus....zeer tevreden!

Kort geleden bracht ik m'n XK-SS bij je.....beetje jammer zo'n replica maar de "fun" is er niet minder om...900 kg auto met een 3,8 ltr XK motor en 3x weber om de dorst te lessen.

Kleppen stellen, ontsteking repareren+afstellen en die drie Webers in bedwang krijgen! Het lukte je zeer goed, dank hiervoor...ik kan de straatstenen er weer uittrekken!

Daarna m'n 4 spaakwielen van de mk1 balanceren zodat we met een mooi rustig stuur, de motor 3000 RPM in de O/D naar de Goodwood Revival kunnen rijden:

daar moet je echt een keer tijd voor maken, dan drinken we er een lekkere Pint en kijken naar de mooiste auto's van de wereld!

 

 jaguar xk ss dik samsom

  Dik Samsom - Jaguar XK SS

Revisie Triumph 2500 PI Mk2 door GCS

Nostalgie wordt werkelijkheid

  

In de zomer van 2011 stuitte ik bij toeval op een Triumph 2500 PI Mk2, die vrijwel zijn hele leven had doorgebracht aan de Côte d'Azur. Het is het type auto dat mijn vader eind zestiger jaren van de vorige eeuw had gekocht en waarin ik vrijelijk had mogen rondtoeren. Het waren de gelukzalige jaren vòòr de oliecrisis van 1973, toen autosnelwegen hun naam nog eer aandeden. De auto zou in "condition superbe" verkeren. Het is een, in Europa, zeldzame verschijning vanwege de roestgevoeligheid. Vrijwel alle exemplaren zijn gesloopt waarbij de motor vaak als donorhart getransplanteerd werd bij restauraties van een TR5-6.

Na wat e-mail correspondentie waarbij alleen de foto's en een geldige APK wat houvast boden, zijn wij (de 2 zonen gingen graag mee) afgereisd naar Zuid Frankrijk. Voor zover te beoordelen was de auto "hard" zonder zichtbare roest of sporen van laswerk. De techniek was, ook voor een niet-kenner, allesbehalve superbe. Na wat prijsonderhandelingen, werd de auto toch maar op de meegebrachte autoambulance gereden, vooral omdat de jongens niet mee gekomen waren om zonder buit huiswaarts te keren. In Nederland aangekomen, werd de auto aangemeld bij de rijksdienst en tegen de verwachting in zonder enig probleem ingevoerd. De Franse APK bood immuniteit voor technisch onderzoek. Volledig ten onrechte zou later blijken.

Vervolgens op zoek naar een garagebedrijf om te weten te komen hoe goed (of slecht) de technische toestand van de auto zou zijn. Ervaringen met een eerder "project", een Volvo 1800 ES hadden mij geleerd hoe belangrijk de keuze van een bedrijf met expertise is. Een vriend suggereerde mij GCS in Vlaardingen. Eigenlijk te ver van mijn woonplaats in Brabant, maar de informatie op de website sprak mij wel aan.

André Schoonderwoerd van GCS maakt eerst een uitvoerige proefrit. Na aanvullend onderzoek volgt een transparant rapport met een omschrijving en kostenraming van de werkzaamheden, uitgesplitst in werkuren en onderdelen. De Triumph had geleden onder achterstallig onderhoud. Er waren meerdere APK afkeur punten betreffende de reminstallatie, stuurinrichting, lekke schokbreker. De motor was toe aan ten minste een onderblok revisie. Voor meerdere werkzaamheden werden alternatieven geboden met de bijbehorende prijskaatjes. Omdat ik besloten had dat de Triumph mij ten minste 2 jaar als zakelijke auto zou moeten ondersteunen werd gekozen voor optimale oplossingen. Motorrevisie en revisie van het roemruchte mechanische injectiesysteem van Lucas (PI) werden uitbesteed aan experts.

Ik heb er welbewust voor gekozen het PI systeem te handhaven, hoewel meestal overgegaan wordt op carburatie. Het injectiesysteem is onderhouds- en storingsgevoelig maar geeft daar veel voor terug: 30 PK meer vermogen, een hoger koppel over een breder toeren gebied en een krachtig 6-cilinder geluid. Van mijn vaders auto wist ik dat met name een juiste afstelling van de ontsteking van cruciaal belang is. Helaas bleek een electronisch 1-2-3 systeem niet tot de mogelijkheden te behoren, wegens het ontbreken van de juiste, bij de PI passende karakteristiek. Net op tijd kwam echter een volledig tune-bare versie op de markt. Dè oplossing zoals later zou blijken. Een bezoek aan een tuningsbedrijf was echter voorwaarde. Mits dit op een zaterdag kon plaatsvinden wilde André mij graag (en kosteloos!) vergezellen naar Lichtenvoorde in de Achterhoek. De auto is inmiddels met de opgefriste techniek en verse lak in gebruik genomen en heeft inmiddels 3000 km probleemloos gereden.


De samenwerking met GCS is uiterst plezierig. Van de gehele revisie is via mailberichten een soort journaal ontstaan waarin achteraf precies kan worden nagegaan hoe de werkzaamheden verlopen zijn. André heeft een omvangrijk netwerk van gespecialiseerde bedrijven waarmee efficiënt wordt samengewerkt.

 

peter van keulen triumph saloon

 

 

Peter van Keulen - Triumph 2500 PI MK2

Andre Schoonderwoerd - Garage Classic Service 2016

Openingstijden

GCS is van maandag t/m vrijdag geopend van 08.00 tot 17.00 uur.
Op zaterdag zijn we op afspraak geopend.

T: 010 - 22 38 516

info@garageclassicservice.nl


Altijd bereikbaar:

Op de GSM van André
7 dagen bereikbaar:
T: 06 - 47 151 666

Social Media Links