1 | 2 | 3 | 4 | 5

Welkom Namens

Andre & Inge Schoonderwoerd

Mijn Triumph Spitfire 1500 brult er weer flink op los!

 

We hebben een aantal ritjes gemaakt met de Spitfire. En het resultaat van wat je hebt verricht is boven verwachting! Met andere woorden: het geld dubbel en dwars waard!!

Soms hebben we het idee dat we op een raket zitten!! De motor is weer een 'energiebommetje' geworden. Draait als een naaimachinemotortje in het rond. Heel rustig en stabiel totdat je rijdend gas geeft. Dan komt er een soort brul uit en schiet je vooruit. Beheerst rijden is dan wel een uitdaging geworden.

Remt en stuurt weer als vroeger. Er zijn geen elektrische problemen meer.

Wat wil je nog meer? Het is een echte rijdersauto geworden, net zoals ik me het herinner.

Kort gesteld: je hebt er een enthousiaste klant bij. Voor onderhoud, APK, enzovoort.

 

LeenArie.

 Bestand 23 08 16 15 38 08

Het bezitten van een Oldtimer is meer dan alleen maar een hobby.

Het is vooral koesteren van een stukje techniek en design en wellicht het realiseren van een jongensdroom.

Maar wat als je een rijder bent in plaats van alleen maar een verzamelaar? Koop je een of meerdere oldtimer(s) die perfect gerestaureerd zijn en blijven deze stil staan als pronkstuk of ga je er iets mee doen? Auto’s zijn toch gemaakt om te rijden? Althans dat is mijn idee bij het bezitten van een oldtimer. Koesteren van de auto en daarbij genieten tijdens het rijden.

Mijn Triumph TR6 uit Juni - '73, was mijn droom en het rijden van (klassieke) rally’s mijn wens. Een redelijk keiharde TR6 gevonden, die nog wel wat kleinere aanpassingen nodig had, maar de basis was goed.

Helaas is mijn technische kennis niet toereikend om zelf aan de auto te sleutelen en al snel tijdens mijn eerste klassieke Rally, de Haringrit georganiseerd door de Ronde Tafel 56 in Vlaardingen, kwam ik in contact met André. En, zoals velen die mij zijn voorgegaan zullen herinneren, volgde al snel het befaamde lijstje van André met de mankementen aan mijn TR6. Zal iedereen de details besparen, maar het begin van het onderhoudsdossier van mijn TR6 was aangemaakt.

Echter het mooie daaraan is wel, dat dit ook een begin was voor mij om daadwerkelijk mijn TR6 te leren kennen. En dat is waar André, in mijn opzicht, uniek is. Hij deelt zijn kennis en adviezen in detail, welke er voor zorgen dat je de techniek gaat begrijpen en dat je samen met André een gedegen plan kan maken om ervoor te zorgen dat je nog jaren lang kan genieten van je Oldtimer.

ivo dolk1Inmiddels heb ik ook een Klassieke Landrover 109 Santana uit 1971 aangeschaft, die vanzelfsprekend ook de nodige uurtjes in de garage van André heeft doorgebracht.

Oldtimers kosten geld, zeker!  En onderhoud van een oldtimer kost geld..absoluut! dat weten we allemaal. Echter ik ben er inmiddels achter dat goed en gedegen onderhoud van je Oldtimer essentieel is voor het behoud en plezier op de lange duur. Zeker als je een rijder bent, zoals ik.

"If you pay peanuts > you get monkeys”

Gelukkig heb ik nog nooit pinda-schilletjes gevonden bij Garage Classic Service. Wel een garage continue vol met Oldtimers van liefhebbers die hun auto koesteren en alleen maar aan een specialist toevertrouwen als het aankomt op gedegen advies en professioneel onderhoud.

Of zoals mijn twee jongens zeggen; "ohh ga je weer naar die garage met ouwe auto’s, bij die grote man met dat brilletje en zwarte handen!"

"Ja mannen, door die meneer kunnen jullie later zelf in onze prachtige TR6 en LaRo rijden”.

Het bezitten van een Oldtimer is meer dan alleen maar een hobby. Het is een passie die gedeeld wordt door André en Inge Schoonderwoerd.

Met vriendelijke groet,

 

Ivo Dolk

 

triumph TR6

Triumph TR6

 

Mijn TR 6 perfect uitgelijnd!

De Triumph TR 6 is aangeboden voor APK en een beurt. Na een proefrit is vastgesteld dat de TR 6 flink naar links trekt en tijdens het remmen wordt het versterkt. De meetwaarden van de vierwieluitlijning gaf reden om eerst een onderzoek te doen naar de voorwielophanging. Vastgesteld is dat diverse onderdelen voor linkse en rechtse montage zijn verwisseld en de nodige boutverbindingen niet altijd goed vast zaten. Na alle herstelling aan de voorwielophanging, het uitlijnen van de 4 wielen en een afsluitende proefrit was de TR weer veilig om afgeleverd te worden. De ervaringen van de eigenaar die van GCS Vlaardingen naar Roosendaal reed zeggen genoeg. Leest u zijn bericht.


Dag Andre,

De TR rijdt inderdaad heel anders dan voorheen.
Vooral in snelle bochten merk ik een verschil.
Ik kan met 1 hand rijden en hoef niet meer, zoals vroeger, constant bij te sturen
Heb op de A29 even 130 km met losse handen gereden en hij bleef perfect op zijn spoor.
Dus, goede analyse en herstel. Mijn dank.

Groeten, Koos Sibtsen

 

tr 6 sibtsen

Revisie Triumph 2500 PI Mk2 door GCS

Nostalgie wordt werkelijkheid

  

In de zomer van 2011 stuitte ik bij toeval op een Triumph 2500 PI Mk2, die vrijwel zijn hele leven had doorgebracht aan de Côte d'Azur. Het is het type auto dat mijn vader eind zestiger jaren van de vorige eeuw had gekocht en waarin ik vrijelijk had mogen rondtoeren. Het waren de gelukzalige jaren vòòr de oliecrisis van 1973, toen autosnelwegen hun naam nog eer aandeden. De auto zou in "condition superbe" verkeren. Het is een, in Europa, zeldzame verschijning vanwege de roestgevoeligheid. Vrijwel alle exemplaren zijn gesloopt waarbij de motor vaak als donorhart getransplanteerd werd bij restauraties van een TR5-6.

Na wat e-mail correspondentie waarbij alleen de foto's en een geldige APK wat houvast boden, zijn wij (de 2 zonen gingen graag mee) afgereisd naar Zuid Frankrijk. Voor zover te beoordelen was de auto "hard" zonder zichtbare roest of sporen van laswerk. De techniek was, ook voor een niet-kenner, allesbehalve superbe. Na wat prijsonderhandelingen, werd de auto toch maar op de meegebrachte autoambulance gereden, vooral omdat de jongens niet mee gekomen waren om zonder buit huiswaarts te keren. In Nederland aangekomen, werd de auto aangemeld bij de rijksdienst en tegen de verwachting in zonder enig probleem ingevoerd. De Franse APK bood immuniteit voor technisch onderzoek. Volledig ten onrechte zou later blijken.

Vervolgens op zoek naar een garagebedrijf om te weten te komen hoe goed (of slecht) de technische toestand van de auto zou zijn. Ervaringen met een eerder "project", een Volvo 1800 ES hadden mij geleerd hoe belangrijk de keuze van een bedrijf met expertise is. Een vriend suggereerde mij GCS in Vlaardingen. Eigenlijk te ver van mijn woonplaats in Brabant, maar de informatie op de website sprak mij wel aan.

André Schoonderwoerd van GCS maakt eerst een uitvoerige proefrit. Na aanvullend onderzoek volgt een transparant rapport met een omschrijving en kostenraming van de werkzaamheden, uitgesplitst in werkuren en onderdelen. De Triumph had geleden onder achterstallig onderhoud. Er waren meerdere APK afkeur punten betreffende de reminstallatie, stuurinrichting, lekke schokbreker. De motor was toe aan ten minste een onderblok revisie. Voor meerdere werkzaamheden werden alternatieven geboden met de bijbehorende prijskaatjes. Omdat ik besloten had dat de Triumph mij ten minste 2 jaar als zakelijke auto zou moeten ondersteunen werd gekozen voor optimale oplossingen. Motorrevisie en revisie van het roemruchte mechanische injectiesysteem van Lucas (PI) werden uitbesteed aan experts.

Ik heb er welbewust voor gekozen het PI systeem te handhaven, hoewel meestal overgegaan wordt op carburatie. Het injectiesysteem is onderhouds- en storingsgevoelig maar geeft daar veel voor terug: 30 PK meer vermogen, een hoger koppel over een breder toeren gebied en een krachtig 6-cilinder geluid. Van mijn vaders auto wist ik dat met name een juiste afstelling van de ontsteking van cruciaal belang is. Helaas bleek een electronisch 1-2-3 systeem niet tot de mogelijkheden te behoren, wegens het ontbreken van de juiste, bij de PI passende karakteristiek. Net op tijd kwam echter een volledig tune-bare versie op de markt. Dè oplossing zoals later zou blijken. Een bezoek aan een tuningsbedrijf was echter voorwaarde. Mits dit op een zaterdag kon plaatsvinden wilde André mij graag (en kosteloos!) vergezellen naar Lichtenvoorde in de Achterhoek. De auto is inmiddels met de opgefriste techniek en verse lak in gebruik genomen en heeft inmiddels 3000 km probleemloos gereden.


De samenwerking met GCS is uiterst plezierig. Van de gehele revisie is via mailberichten een soort journaal ontstaan waarin achteraf precies kan worden nagegaan hoe de werkzaamheden verlopen zijn. André heeft een omvangrijk netwerk van gespecialiseerde bedrijven waarmee efficiënt wordt samengewerkt.

 

peter van keulen triumph saloon

 

 

Peter van Keulen - Triumph 2500 PI MK2

Social Media Links