1 | 2 | 3 | 4 | 5

Welkom Namens

Andre & Inge Schoonderwoerd

Alfa garage voor onderhoud klassieke Alfa's

klassieke Alfa's in het bijzonder de Spider en Bertone

De betrouwbaarheid van een klassieke auto heeft voor een belangrijk deel te maken met de staat van het technisch onderhoud. Dat geldt willekeurig voor welke merk of type auto dan ook. Natuurlijk zijn er kwaliteitsverschillen tussen de verschillende soorten auto’s. Fabrieken die een hoge kwaliteitsnorm nastreven leveren ook auto’s af die minder gevoelig zijn voor reparaties en revisies. Maar zoals gezegd hebben ze allemaal hun reguliere onderhoud nodig om de betrouwbaarheid te optimaliseren. Zo heeft elk merk en type auto ook zijn zwakke punten.

De versnellingsbak van bepaalde Alfa’s heeft vaak last van krakende versnellingen, in het bijzonder de tweede. De oplossing is de bak te laten reviseren. Het uit- en inbouwen doet GCS relatief snel en eenvoudig. Daarbij worden ook de koppelingsplaat en drukgroep meegenomen. Bij enige twijfel of indien redelijke slijtage wordt geconstateerd, wordt geadviseerd om de onderdelen inclusief het druklager te vernieuwen. De feitelijke revisie wordt door een Alfa-specialist uitgevoerd.

Aluminium motorblokken zijn in principe sterk en betrouwbaar. Specifiek voor Alfa-motoren geldt echter dat de motorolie goed op temperatuur moet zijn alvorens het maximale vermogen mag worden aangesproken. Alfa-motoren kunnen ook redelijk wat olie verbruiken c.q. lekken. Wanneer er echter nauwelijks of geen blauwe rook uit de uitlaat komt is in de meeste gevallen de motor nog kerngezond.

Specifieke kennis van Alfa Spider en Bertone

Achterassen van Alfa’s zijn zwakker dan gemiddeld. Zodra een rauw of zingend geluid van achter vandaan komt is een nadere inspectie aan het cardan noodzakelijk. Als het cardan aan revisie toe is bouwen wij de achteras compleet uit en leveren deze af bij een revisiebedrijf. Wiellagers achter kunnen behoorlijk wat speling gaan krijgen. Als ze echter geen bijgeluiden maken is het voor de APK meestal geen afkeurpunt en is reparatie niet nodig.

De klepspelingen van Alfa-motoren kunnen heel lang, zonder enige vorm van nastellen, op de juiste waarden blijven. Tikkende kleppen die het vermoeden geven dat ze te ruim zijn geworden vallen vaak nog binnen de specificaties. Kleppen die daarentegen zich niet of nauwelijks meer laten horen zijn juist een extra bron van zorg. Die kunnen te weinig speling krijgen als gevolg van het inslaan van de klepzittingen en/of kleppen zelf. Als bij warme motor de kleppen en de klepbediening gaan uitzetten wordt de speling nog kleiner en kunnen de kleppen op een gegeven moment zelfs niet meer goed sluiten. Het verbranden van een klep die zijn warmte niet meer aan de zitting kan afgeven is dan heel snel bereikt.
Bij elke grote beurt of twijfel dient de klepspeling gecontroleerd te worden. Deze controle is in een korte tijd te doen. Als de klepspeling gecorrigeerd moet worden betekent dat dat andere dikten van klepstelplaatjes worden gemonteerd. De nokkenassen en stoterbussen moeten dan losgenomen worden. Als blijkt dat de benodigde dikten van de klepstelplaatjes niet meer in de normale range vallen dan betekent dat slijtage van (één van) de nokkenassen en/of stoterbussen of ingeslagen kleppen en/of klepzittingen. In het eerste geval volstaat het met het vernieuwen van de stoterbussen en/of nokkenas(sen) en in het tweede geval zal de cilinderkop er af moeten voor een totale revisie.

GCS heeft met klassieke Alfa’s en in het bijzonder de Spiders en Bertone veel ervaring opgedaan. Ook bezat GCS 10 jaar lang zelf een Alfa Romeo Spider type IV als dagelijkse auto. Inge van GCS heeft er al die tijd met volle tevredenheid mee gereden.

Andre Schoonderwoerd - Garage Classic Service 2016

Openingstijden

GCS is van maandag t/m vrijdag geopend van 08.00 tot 17.00 uur.
Op zaterdag zijn we op afspraak geopend.

T: 010 - 22 38 516

info@garageclassicservice.nl


Altijd bereikbaar:

Op de GSM van André
7 dagen bereikbaar:
T: 06 - 47 151 666

Social Media Links