GCS| Nieuwsbrief 1409: Velgeninformatie

U kunt de nieuwsbrief ook online bekijken, open de nieuwsbrief online.
 
 
 
Nieuwsbrief Garage Classic Service
 

GCS_logo

Garage Classic Service
3de Industriestraat 21 3133 EJ Vlaardingen
Tel. 010 2238516 / 06 47 151 666
E-mail:
info@garageclassicservice.nl
Website:
www.garageclassicservice.nl

 
 
 
 

NIEUWSBRIEF Garage Classic Service NR: 09-14

Betreft: Velgeninformatie

Per definitie zijn de wielen op een auto enorm van invloed op de uitstraling van een auto en natuurlijk ook voor onze klassiekers. Bij klassieke auto’s kunnen je gemakshalve een onderverdeling maken in stalen wielen al dan niet voor een deel afgedekt met een wieldop, de karakteristieke spaakwielen en ook aluminium velgen zijn af fabriek leverbaar geweest.

De stalen wielen bestaan meestal uit twee samengestelde delen, nl. het hart van het wiel met de gaten voor de bevestiging op de naaf en het velgbed waarop de band gelegd wordt. Stalen wielen zijn gevoelig voor roest en hebben altijd een lakbehandeling gehad.

De aluminium wielen zijn vrijwel altijd uit één stuk gegoten of zelfs gesmeed en het basismateriaal is vrijwel altijd een legering met een of meerdere andere metalen. Zo wordt aluminium veel sterker. In het hart zijn de velggaten geboord. Ook aluminium velgen worden behandeld tegen corrosie met een of andere laksoort.

Spaakwielen hebben een stalen velgbed en apart middendeel, beide gelakt of verchroomd. Het velgbed en het middendeel worden met spaken in een bepaald patroon met elkaar verbonden. Spaken kunnen gelakt, verchroomd of van roestvast staal (RVS) zijn. Spaakwielen worden vrijwel altijd met één centrale zware moer vastgezet op de naaf.

De klassieke stalen wielen en de spaakwielen zijn in het algemeen gevoeliger voor vervormingen dan aluminium wielen, waardoor ze gemakkelijker gaan slingeren.

Een wiel behoort op de naaf gecentreerd te worden, zodat die precies in het midden van de naaf vastgezet kan worden. Bij stalen of aluminium wielen kun je de bout- of moercentrering tegenkomen of de naafcentrering. Bij spaakwielen met een enkele centrale bevestiging is het altijd naafcentering aan de achterkant van het wiel en moercentrering aan de voorkant van het wiel.

Voor het optimaal balanceren van een wiel/bandcombinatie is het centreren op de balanceermachine van cruciaal belang. Voor stalen en aluminium wielen heeft elke balanceermachine af fabriek de mogelijkheid om gecentreerd de wielen op te spannen. Zo niet voor spaakwielen. Om een spaakwiel te centreren moet je over speciale adapters beschikken. GCS beschikt over die adapters in verschillende maten en soorten!

GCS heeft ook goede ervaring met nieuwe spaakwielen die geschikt zijn voor montage van tubeless banden. De spaakwielen hebben RVS-spaken, verchroomd velgbed plus -hart en aan de binnenzijde is het velgbed gesealed om luchtlekkage van de spaaknippels tegen te gaan. Vraag vrijblijvend een prijsopgaaf.

Deze Nieuwsbrief is met grote zorgvuldigheid samengesteld, desondanks kunnen er geen rechten aan worden ontleend.

 

 
     
 
 
Wlt u de nieuwsbrief niet meer ontvangen? Uitschrijven
Bijlagen
nieuwsbrief garage classic service 14-09.pdf