Revisie Triumph 2500 PI Mk2 door GCS – Nostalgie wordt werkelijkheid

In de zomer van 2011 stuitte ik bij toeval op een Triumph 2500 PI Mk2, die vrijwel zijn hele leven had doorgebracht aan de Côte d’Azur. Het is het type auto dat mijn vader eind zestiger jaren van de vorige eeuw had gekocht en waarin ik vrijelijk had mogen rondtoeren. Het waren de gelukzalige jaren vòòr de oliecrisis van 1973, toen autosnelwegen hun naam nog eer aandeden. De auto zou in “condition superbe” verkeren. Het is een, in Europa, zeldzame verschijning vanwege de roestgevoeligheid. Vrijwel alle exemplaren zijn gesloopt waarbij de motor vaak als donorhart getransplanteerd werd bij restauraties van een TR5-6.

Na wat e-mail correspondentie waarbij alleen de foto’s en een geldige APK wat houvast boden, zijn wij (de 2 zonen gingen graag mee) afgereisd naar Zuid Frankrijk. Voor zover te beoordelen was de auto “hard” zonder zichtbare roest of sporen van laswerk. De techniek was, ook voor een niet-kenner, allesbehalve superbe. Na wat prijsonderhandelingen, werd de auto toch maar op de meegebrachte autoambulance gereden, vooral omdat de jongens niet mee gekomen waren om zonder buit huiswaarts te keren. In Nederland aangekomen, werd de auto aangemeld bij de rijksdienst en tegen de verwachting in zonder enig probleem ingevoerd. De Franse APK bood immuniteit voor technisch onderzoek. Volledig ten onrechte zou later blijken.

Vervolgens op zoek naar een garagebedrijf om te weten te komen hoe goed (of slecht) de technische toestand van de auto zou zijn. Ervaringen met een eerder “project”, een Volvo 1800 ES hadden mij geleerd hoe belangrijk de keuze van een bedrijf met expertise is. Een vriend suggereerde mij GCS in Vlaardingen. Eigenlijk te ver van mijn woonplaats in Brabant, maar de informatie op de website sprak mij wel aan.

André Schoonderwoerd van GCS maakt eerst een uitvoerige proefrit. Na aanvullend onderzoek volgt een transparant rapport met een omschrijving en kostenraming van de werkzaamheden, uitgesplitst in werkuren en onderdelen. De Triumph had geleden onder achterstallig onderhoud. Er waren meerdere APK afkeur punten betreffende de reminstallatie, stuurinrichting, lekke schokbreker. De motor was toe aan ten minste een onderblok revisie. Voor meerdere werkzaamheden werden alternatieven geboden met de bijbehorende prijskaatjes. Omdat ik besloten had dat de Triumph mij ten minste 2 jaar als zakelijke auto zou moeten ondersteunen werd gekozen voor optimale oplossingen. Motorrevisie en revisie van het roemruchte mechanische injectiesysteem van Lucas (PI) werden uitbesteed aan experts.

Ik heb er welbewust voor gekozen het PI systeem te handhaven, hoewel meestal overgegaan wordt op carburatie. Het injectiesysteem is onderhouds- en storingsgevoelig maar geeft daar veel voor terug: 30 PK meer vermogen, een hoger koppel over een breder toeren gebied en een krachtig 6-cilinder geluid. Van mijn vaders auto wist ik dat met name een juiste afstelling van de ontsteking van cruciaal belang is. Helaas bleek een electronisch 1-2-3 systeem niet tot de mogelijkheden te behoren, wegens het ontbreken van de juiste, bij de PI passende karakteristiek. Net op tijd kwam echter een volledig tune-bare versie op de markt. Dè oplossing zoals later zou blijken. Een bezoek aan een tuningsbedrijf was echter voorwaarde. Mits dit op een zaterdag kon plaatsvinden wilde André mij graag (en kosteloos!) vergezellen naar Lichtenvoorde in de Achterhoek. De auto is inmiddels met de opgefriste techniek en verse lak in gebruik genomen en heeft inmiddels 3000 km probleemloos gereden.

De samenwerking met GCS is uiterst plezierig. Van de gehele revisie is via mailberichten een soort journaal ontstaan waarin achteraf precies kan worden nagegaan hoe de werkzaamheden verlopen zijn. André heeft een omvangrijk netwerk van gespecialiseerde bedrijven waarmee efficiënt wordt samengewerkt.

Peter van Keulen

Triumph 2500 PI MK2