Werking ontsteking van groot belang

Een ontsteking in de benzinemotor van een klassieke auto is regelmatig de oorzaak van problemen. Het is een storingsbron die tot problemen kan leiden. Dit komt voor wanneer de technische staat en/of afstelling onvoldoende zijn. Bijna alle ontstekingen zijn uitgerust met conventionele contactpunten, centrifugaal- en/of vacuümvervroeging.

Oorzaken ontsteking

De ontsteking en toebehoren bestaan uit de volgende onderdelen:

  1. De contactpunten die uiteindelijk zorgdragen voor de inleiding van de bougievonk.
  2. Een condensator tegen het inbranden van de contactpunten.
  3. Centrifugaal vervroeging met gewichtjes en veertjes die bij elk toerental voor het juiste ontstekingstijdstip zorgen.
  4. Vacuümvervroeging met een membraan in een kamer die is aangesloten op het motorvacuüm en zorgt voor vervroeging/verlating van het ontstekingstijdstip bij reacties van het gaspedaal.
  5. Rotor die de vonk van de bobine overdraagt aan de bougiekabel.
  6. Verdeelkap die de juiste bougiekabel “kiest”.
  7. Bobine die een zeer hoge spanning opwekt.
  8. Set bougie- en bobine hoogspanningskabels die vele, tienduizenden volts “transporteert”.
  9. Bougies die de hoge spanning gebruiken om een vonk te laten overslaan en zo de verbranding in de motor inleiden.

Garage Classic Service

Mocht u naar aanleiding van dit artikel vragen hebben over de werking van de ontsteking, neem gerust contact met ons op. GCS is gespecialiseerd in onderhoud en reparatie van Engelse klassiekers zoals, Jaguar, Triumph en MG.